NLM BARNEHAGENE AS

NLM BARNEHAGENE AVD.TRYGGHEIM BARNEHAGE, VATNE

* Gul avdeling * Blå avdeling *Raud avdeling * Grøn avdeling * Grå avdeling

tirsdag 26. januar 2016

SKINNVOTTEN DEL 1 Revane

MAURTUA MED EVENTYRET "SKINNVOTTEN" SOM PROSJEKT

Måndag 25.jan brukte Revane turdagen til å jobbe med eventyret "Skinnvotten" bak barnehagen. Revane vil ha fokus på fagområda kunst, kultur og kreativitet og kommunikasjon, språk og tekst. Samarbeid står sterkt i fokus, det å få gjere noko i lag eller skape noko ilag bidreg til samhøyrsle på gruppa. Vi las eventyret og laga figurane i snø, og mala dei etterpå.

Det vil kome fleire innslag frå Maurtua etter kvart som prosjektet gjeng framover.

Skinnvotten

 – ukrainsk eventyr, gjendikta til norsk av Alf Prøysen.  


Det var en gang en gammel mann som gikk tur med hunden sin gjennom skogen en vinterdag. Så mistet han den ene votten.
Utpå ettermiddagen kom en mus pilende.


Den smatt inn i votten og pep:- ”Dette skal være huset mitt i natt.”
Etter en stund stod en liten frosk utenfor og spurte:


- Hvem er det som bor i denne votten her?
- Pilemus Silkehår. Og hvem er du?
- Friskefrosk Langelår. Kan jeg få bo sammen med deg?
- Ja da, bare kom inn.
Da sola holdt på å gå ned, kom det en liten hare hoppende.


 Den stanset foran votten og spurte:
- Hvem er det som bor i denne votten her?
- Pilemus Silkehår og Friskefrosk Langelår, og hvem er du?
- Jeg er Haremann Hopsadans, får jeg lov å bo sammen med dere?
- Ja da, kom inn.
Nå var det tre stykker som bodde i votten, og det ble temmelig varmt. Utpå kvelden kom en rev.


 Den stanset ved døra og spurte:
- Hvem er det som bor i denne votten?
- Pilemus Silkehår og Friskefrosk Langelår og Haremann Hopsadans. Hvem er du?
- Jeg er Revemor Silkesvans. Kan jeg få bo sammen med dere?
- Ja da, bare kom inn.
Nå satt det fire i votten og tittet ut i skogen og snøværet. Plutselig kom en ulv settende og stanset ved votten.


- Hvem er det som bor her?
- Det er Pilemus Silkehår, Friskefrosk Langelår, Haremann Hopsadans og Revemor Silkesvans, men hvem er du?
- Jeg er Ulven Aldrimett. La meg få bo hos dere.
- Ja da, kom inn.
Ulven smøg seg inn i votten, og nå var de fem stykker der. Etter en stund kom det et villsvin forbi.


Det stanset og spurte:
- Hvem bor i denne votten?
- Pilemus Silkehår, Friskefrosk Langelår, Haremann Hopsadans, Revemor Silkesvans og Ulven Aldrimett, men hvem er du?
- Jeg er Villsvinet Trynebrett. Kan ikke jeg også få bo i votten?
- Hvis du ikke er for tykk, så.
- Å nei da, jeg skal gjøre meg så liten jeg kan.
- Ja, kom bare inn.
Nå satt det seks i votten, og nå var det veldig trangt, de kunne nesten ikke røre seg. Da knakk det i en kvist, og så kom en bjørn tassende.


- Hvem bor i denne votten her? brummet bjørnen.
- Pilemus Silkehår, Friskefrosk Langelår, Haremann Hopsadans, Revemor Silkesvans, Ulven Aldrimett og Villsvinet Trynebrett, men hvem er du?
- Jeg er Bamsefar Labbdiger, kan jeg få bo sammen med dere?
- Vi kan ikke la deg komme inn, vi har ingen plass.
- Å jo da, trykk dere sammen, så går det nok.
- Ja, men da må du ikke gjøre deg så brei.
Og så krøp bjørnen inn i votten, det knaket i alle sømmene, for nå var det syv stykker som bodde der.

I mellomtiden merket mannen at han hadde mistet votten sin. Han og hunden snudde, og gikk tilbake for å lete etter den. Hunden løp føre, og så fikk den se noe som rørte seg i snøen, akkurat som om det var levende.
Da begynte hunden å bjeffe: - Voff, voff, voff. Og alle dyrene sprang ut av votten og ble borte i skogen.
Også kom den gamle mannen og tok på seg votten sin, og han kunne ikke skjønne at den var så god og varm, når den hadde ligget i snøen så lenge.